Economia circular i ‘zero waste’

Context:

Realitzem un projecte de Gestió de Residus per a una multinacional alemanya del sector automobilístic amb dues plantes en l’àrea de Barcelona. El perímetre d’actuació se subdividia en 4 categories: plàstics, metalls, cartó i banals.

Les dues plantes de la multinacional s’estaven gestionant de forma molt neta i eficient. No obstant això, alguns residus no s’estaven valorització a un correcte preu de mercat o fins i tot no se segregava per a arribar a aconseguir l’objectiu ‘zero waste’. Tenint en compte que tota valorització comporta uns estalvis, el gran repte era no sols posar en competència a l’actual gestor sinó aconseguir que el major percentatge dels residus no fossin destinats a abocador.

Objectius enfocats a l’èxit: detectar oportunitats de valorització i ‘zero waste’, desenvolupar accions proposades i implementar els estalvis.

Projecte:

El nostre client estava tractant amb diversos residus que es podien classificar en 4 categories de residus: plàstics, metalls, cartó i banals. La multinacional portava 2 anys (2019-2021) amb el mateix gestor de residus. Aquest gestor va modificar any rere any les tarifes, penalitzant a la multinacional:

Les diferències de tarifes anuals eren significatives i no representaven la realitat del mercat. Per tant, el benefici en la gestió de residus del client va disminuir en els últims dos anys. Existia potencial d’optimització i estalvis!

Anàlisi de dades:

Anàlisi interna del client
Primer realitzem visites a les plantes de la multinacional. Tenint informació prèvia dels residus que tractaven i la problemàtica inicial amb el gestor actual, ens vam adonar que alguns residus no valoritzables tenien potencial de valorització. No obstant això, tenia gran rellevància parlar amb el gestor actual per a esbrinar si el canvi de tarifes es devia a un motiu en concret.

Posada en competència
Al no existir motiu per la falta d’estabilitat en les tarifes, la primera acció que debiamos activar era posar en competència al gestor actual. En tractar-se de l’actual d’un gestor integral, no estava especialitzat en cadascuna de les tipologies de residus. Per això Ahead Analytics va contactar amb empreses de confiança que podria ser més competitives.

Amb aquesta acció aconseguim obtenir unes tarifes més adaptades a les de mercat i poder recomanar al client de canviar de gestor:

  1. Canvi de tractat dels residus

La rellevància de fer visites en planta és poder veure en viu i en directe els residus, valorar i considerar aspectes que el client no veu en el seu dia a dia i entendre el motiu de la gestió interna. Detectem que gran part dels residus no valoritzables, amb el canvi de gestor, passarien a ser valoritzables. Això repercutiria tant en els estalvis que obtindria el client com a aconseguir una economia circular.

El Banal 2 estava format per compostos plàstics (després de projecte: plàstic 3 i 4). Amb una òptima segregació interna es podrien valorar i disminuir la quantitat de residus. Al mateix temps el Banal 1 estava compost per plàstic i metall incrustat pel que el nou gestor era capaç de triturar i separar-los.

També ens enfoquem en aquesta acció a millorar la imatge corporativa a efectes mediambientals. Aconseguim reduir en un 85% la quantitat de residu que anava destinat a abocador, aconseguint un major acostament a l’objectiu de ‘zero waste’ que vam proposar al client.

Resultats:

En referència a les dues principals accions realitzades, aconseguim uns resultats de:

Augment en els beneficis de valoritzables de 26k€ i un total d’estalvis de 30k€ pel canvi de gestor juntament amb una òptima segregació.
Disminuir al 5% la quantitat de tones que van destinades a abocador, acostant-nos a l’objectiu ‘zero waste’.
En definitiva, Ahead Analytics va estructurar el projecte cap a l’èxit aconseguint que una partida secundària per al client, la gestió de residus, fos una major font de beneficis i fomentés l’economia circular.